Børns tv-forbrug stiger kraftigt

Efter flere år på et stabilt niveau er børns tv-forbrug igen begyndt at stige. Siden 2005 er de 3 til 12 åriges daglige tv-forbrug vokset ca. 40 pct., og det er næsten dobbelt så meget som stigningen i den samlede befolknings tv-forbrug, viser tal fra kabel-tv-selskabet YouSee.

Samtidig er børns tid foran de målrettede børnekanaler som f.eks. DR Ramasjang og Disney Channel forholdsmæssigt faldende til fordel for kanaler, der primært henvender sig til andre aldersgrupper.

– Børns stigende forbrug skyldes givetvis, at der er kommet flere børnekanaler på markedet. Men når far og mor også ser mere tv, fører det automatisk til, at børnenes tv-forbrug stiger endnu mere, og at deres forbrug af ikke-børne-tv bliver større, siger vicedirektør Ulf Lund, YouSee.

Ulf Lund mener, at tallene kan være en god anledning til, at forældre er ekstra opmærksomme på, at de tv-kanaler og programmer, som voksne interesserer sig for, ikke nødvendigvis er særligt velegnede til børn.

– Tv spiller stadig en vigtig og positiv rolle i familielivet, men man skal nok passe på med ikke at pådutte børnene voksne tv-vaner, siger Ulf Lund.

Tv-forbruget har generelt været i voldsom vækst de senere år, og en af årsagerne menes at være stigende ledighed som følge af finanskrisen. I 2009 blev der sat rekord med et dagligt tv-forbrug på gennemsnitlig 3 timer og 7 minutter for alle danskere over tre år. Med knapt to timers tv-forbrug om dagen ser børn mellem 3 og 12 år dog noget mindre tv end de voksne danskere.

De særlige tv-kanaler for børn står i dag for ca. 44 pct. af tv-forbruget blandt de 3-12 årige. Det er et fald på fire procentpoint siden 2007, hvor børnekanalernes markedsandel toppede med en andel på 48 pct. Med lanceringen af DR Ramasjang i november sidste år er der nu ti målrettede børnekanaler på det hjemlige tv-marked.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Previous post Læreruddannelsen er plan A
Next post Det er de unge, der hader bøsser