Mange ledige kritiserer hjælpen fra jobcentrene

4 ledige ud af 10 er utilfredse med den hjælp og service, de får i deres jobcentre og hos de private aktører. HK’s a-kasse er de mere tilfredse med. – Fjern kontrolbureaukratiet og sæt jobcentrene til at hjælpe de ledige, siger HK’s formand Kim Simonsen.

“Det virker meget rutinepræget og noget “der bare skal overstås”, fordi det nu engang er lovbestemt, at de skal indkalde til møder.”

” Det er mit indtryk, at mulighederne for at jobcenteret kan hjælpe er meget små pga. den aktuelle jobsituation, men medarbejderne er altid meget imødekommende.”

Sådan lyder et par typiske kommentarer fra HK’s ledige om den hjælp og rådgivning, som de har modtaget fra deres jobcenter.

Kommentarerne kommer fra en ny undersøgelse blandt HK’s ledige, som Nyhedsmagasinet HK og HK’s afdeling for arbejdsliv og analyse har lavet blandt næsten 5.000 ledige og aktiverede medlemmer.

Ifølge undersøgelsen mener 40 procent af HK’s ledige medlemmer, at hjælpen og rådgivningen fra jobcentrene er dårlig. Kun 35 procent svarer, at hjælpen og rådgivningen er god.

De private aktører, som har til opgave at aktivere ledige, scorer en smule bedre i undersøgelsen, hvor HK’s a-kasse er klar topscorer: 50 procent svarer at hjælpen og rådgivningen fra a-kassen er god, 26 procent mener til gengæld, at a-kassens hjælp og rådgivning er dårlig dårlig.

Christian Grønnemark, formanden for beskæftigelsespolitisk udvalg i HK Kommunal – og nyvalgt formand for HK Hovedstaden, undrer sig ikke over, at jobcentrene scorer lavere end aktører og a-kasse i undersøgelsen.

– Jobcentrene er jo udøvere af myndighed og har opgaven med at sprede budskabet om sanktioner og restriktioner, når det gælder om at modtage dagpenge. Den slags øger jo ikke ligefrem populariteten, siger han.

Dertil kommer, at medarbejderne på jobcentrene har rygende travlt:

– Medarbejderne på jobcentrene har ikke tiden, der skal til for give de ledige en ordentlig rådgivning og vejledning. Ledige, der kommer til jobcentret med den forventning, bliver skuffede, siger han og advarer om, at det bliver værre endnu. Meget værre. Årsagen er regeringens udmelding om, at de ledige nu skal til samtale i jobcentret en gang om måneden i stedet for hver tredje måned.

– Når det meste af tiden i forvejen stort set bliver brugt til at servicere computerprogrammer og registrere – bliver det da helt umuligt med en tredoblet mødeintensitet med de ledige, siger Christian Grønnemark og kritiserer regeringen for ikke at have ambitioner om at føre de ledige og arbejdsmarkedet tættere på hinanden.

– Hvis Inger Støjbergs ministerium var et dating bureau, kunne man lige så godt lukke forretningen – for her kommer ingen sød musik mellem ledige og arbejdsgivere til opstå.

På tide med reel hjælp

HK’s formand Kim Simonsen mener, at det er på tide, at indsatsen overfor de ledige får meget mere karakter af reel hjælp og rådgivning og meget mindre af rigidt kontrolbureaukrati.

– Sidste år bragte vi en tilsvarende undersøgelse, som også viste, at mange ledige ikke får den hjælp og rådgivning, de har behov for. Vores medlemmer i jobcentrene skal ikke være politi overfor vores ledige medlemmer. Tiden er inde til at afskaffe en lang række af de kontroller, indberetningforpligtelser og andet bureaukrati, så HK’erne i jobcentrene kan bruge tiden og deres uddannelse på konstruktivt på at rådgive og vejlede de ledige, så vejen til job bliver lettet, siger Kim Simonsen.

Ledige om hjælpen fra jobcentret
Deltagerne i Medlemsundersøgelse om ledighed og aktivering havde mulighed for skriftligt at kommentere deres erfaringer med jobcentrene. Læs nogle af dem nedenfor..

“Det er ok med jobcentret, og de er flinke. Men jeg har ikke haft meget glæde af det. Det er kun hvis man henvender sig. De er ikke udfarende med gode tilbud. Så jeg synes ikke de er meget værd”

“Jobcentrets interesse og handlinger ligger i primært at overholde systemets krav om rettidighed”

“Det er vist robotter, der er ansat dér. Jeg savner mennesker og mulighed for at fravige rigide regler. Ledigheden er steget, men kravene til de ledige er de samme, det er absurd”

” Jobcentret gør KUN hvad lovgivningen giver dem besked på. Det er ikke et sted, hvor man hjælpes til at finde et job!”

“Jeg har mødt en enkelt person hos Jobcentret med fornuftig indstilling, ellers virker det også her, som om det er os, der er til for dem og ikke omvendt”

“De har for travlt og er ikke til at komme i kontakt med. Man har ikke mulighed for at få en ordentlig snak med nogen. Det handler kun om at følge reglerne og parerer ordre, ellers “falder der brænde ned” ved tab af dagpenge eller andet. Jeg føler mig en lille smule retsløs”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Previous post Flere studenter har naturvidenskabelige fag med i bagagen
Next post Regeringen ignorerer flertal og svigter religionsfrihed