Vi beholder panten selv

Kun 1,3 procent af kunderne i Coops forretninger vælger at donere deres pant til velgørende formål

De to knapper er lige ved siden af hinanden på flaskeautomaten i supermarkederne. På den grønne står der “kroner”. På den gule er et hjerte. Hvad vælger du?

Kun en ud af 77 af os vælger det velgørende hjerte og donerer dermed vores flaskepant til Red Barnet og WWF.

Konceptet med at kunne donere sin flaskepant er et samarbejde mellem Coop Danmark og organisationerne Red Barnet og WWF Verdensnaturfonden, der deler pengene.

Eskil Haagaard, der er ansvarlig for projektet hos WWF, er skuffet over den begrænsede interesse i at lade pengene fra gårsdagens fest gå til børn og dyr i nød.

– Procentdelen er jo forsvindende lille, siger han.

I august måned blev det til 790.000 kr. til de to organisationer, og Eskil Haagaard understreger, at WWF selvfølgelig er glad for pengene, som de blandt andet bruger på at bevare klodens plante- og dyreliv.

Men organisationen ser et endnu større potentiale i den gule knap.

– Det er 1,3 procent, der donerer deres flaskepenge, og det tal kunne sagtens være meget større. Hvis bare det var fire procent, ville det være mange millioner, der var tale om, siger han.

Det beskedne tal vækker ikke overraskelse hos Stig Fog, der har konsulentvirksomheden Fundraising og Kommunikation.

– Det er forventeligt. Hvis du kigger på tallet af folk, der jævnligt giver til velgørenhedsorganisationer, så er det tal heller ikke særlig højt. Det, man kunne kalde det velgørende segment i Danmark, er nok i den størrelsesorden, siger han.

Men tallet er faktisk på vej op, fortæller Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop Danmark. Sidste år var det kun en ud af 91, der donerede deres tomme flasker. I år er det en ud af 77.

– Kunderne begynder at vænne sig til systemet. Hele idéen med konceptet er, at man ved hjælp af nogle få flasker, kan gøre noget konkret, og det er vores to nødhjælpsorganisationer blevet bedre til at informere om, siger Jens Juul Nielsen.

Fundraisingeksperten Stig Fog peger også på information som vejen frem for det velgørende projekt, men mener, det er begrænset, hvad WWF og Red Barnet selv kan gøre.

– Der findes næppe nogen nemmere måde at give penge på, men udgangspunktet er, at folk skal beslutte, om de selv vil have pengene, eller om de vil give dem til nogen andre, og der er flertallet af danskerne nok desværre sådan, at de vil beholde pengene selv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Previous post Flemming Enevold laver Frank Sinatra-show
Next post Danskernes sjusk koster nødstedte millioner