Far er farveblind, når det gælder de grønne produkter

Når far går på indkøb, går han alt for ofte uden om de miljømærkede produkter. Det viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov Zapera har lavet for Miljømærkning Danmark.

Undersøgelsen viser blandt andet, at fædre i mindre grad end mødre køber produkter mærket med Blomsten eller Svanen, når de handler ind: 58 % af fædre med hjemmeboende børn køber miljømærket – for mødrene er det tre ud af fire. I tråd med forskellen i indkøbsvaner er kendskabet til miljømærket Svanen lavere hos familiefædre: Hver 8. far med hjemmeboende børn svarer nej til, om de kender Svanen, mens det til sammenligning kun er hver 20. mor med hjemmeboende børn, der svarer nej til det samme spørgsmål. Og det på trods af at der findes mere end 4.500 miljømærkede non-food-produkter på hylderne.

– Undersøgelsen viser, at der sund fornuft i at have fokus på far som forbruger af miljømærkede varer til familien. Børnefamiliernes mødre er allerede nogle af miljømærkernes mest trofaste kunder. Men også far er i stigende grad i fokus – både når det gælder indkøb og som omsorgsperson i familien. Samtidig bliver der lanceret flere og flere produkter, der henvender sig til mænd. Ikke kun inden for gør-det-selv-området men også når det gælder plejeprodukter, siger seniorrådgiver Tine Due Hansen fra Miljømærkning Danmark.

Fokus på miljømærkede produkter
I den kommende uge sætter Miljømærkning Danmark særligt fokus på danskernes indkøb af miljømærkede produkter. Formålet er at få forbrugerne til at kende miljømærkede produkter og kunne vælge disse på et oplyst grundlag. I år er der et særligt fokus på mænd og familiefædres indkøb af miljømærkede nonfood-produkter. I kampagneperioden samler detailhandlen bl.a. svanemærkede nonfood-produkter i særlige områder af butikkerne og har fokus på både Svanen og EU-Blomsten i tilbudsaviserne. Siden 2004 har Miljømærkning Danmark sammen med dagligvarebranchen lavet kampagne for miljømærkede produkter hvert år i uge 41.

Om Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark varetager den daglige administration af miljømærkerne Blomsten og Svanen i Danmark, dvs. udvikling af regler for området (de såkaldte kriterier for produktgrupper) og tildeling af licenser. Miljømærkning Danmark fungerer samtidig som uafhængig kontrolinstans i forhold til mærkerne. Miljømærkning Danmark er en selvstændig afdeling hos Fonden Dansk Standard og betjener det danske Miljømærkenævn. Der findes i dag 4.500 miljømærkede produkter, der dækker alt fra vaskepulver til brændeovne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Previous post Nye e-mærke krav åbner op for betaling via bankoverførsel
Next post Vil genbruge den brændende færge