Fraværssamtalen gør folk mere syge

Hver fjerde, der indkaldes til en sygefraværssamtale, mener, at samtalen har en direkte negativ effekt på deres tilbagevenden til arbejdet.

Undersøgelse fra Djøf viser, at sygefraværssamtaler kan gøre folk mere syge. Foto: Steve Knight.

De obligatoriske sygefraværssamtaler, der skal få folk hurtigere tilbage på arbejdet, gør i mange tilfælde de ansatte mere syge.

Én ud af fire, der har været indkaldt til en såkaldt sygefraværssamtale siger ligeud, at samtalen “bidrog negativt til, at de kan vende tilbage til arbejdet.”
Det viser en undersøgelse fra akademikernes fagforening, Djøf.

Her er man kritisk over for den lovpligtige sygefraværssamtale med chefen, der skal foregå senest fire uger efter første sygedag. Det er nemlig ofte chefen, der er skyld i, at den ansatte bliver sygemeldt og går ned med for eksempel stress.

– Reglerne er rettet mod fysiske sygdomme, og formen passer ikke til ansatte, der går ned med stress eller andre sygdomme begrundet i dårligt psykisk arbejdsmiljø, siger Lars Qvistgaard, formand for de overenskomstansatte i Djøf.

En af de stressramte djøfere, der har været til sygefraværssamtale med den chef, har ikke mange pæne ord om oplevelsen.

– Det var en ubehagelig oplevelse. Jeg var i den grad syg og slet ikke oppe på dupperne til at svare for mig. Men bagefter var jeg lettet over, at den var overstået, siger kvinden, der af hensyn til sin nye arbejdsgiver ønsker at være anonym.

Hun fortalte sin arbejdsgiver, at der var problemer med det psykiske arbejdsmiljø, men chefen virkede ikke lydhør. Få uger efter mødet dumpede et brev ind ad brevsprækken:

– Hvis du ikke møder på arbejde på fuld tid den og den dato, så kunne jeg betragte mig selv som opsagt, siger kvinden, der gerne havde set, at en uvildig person fra for eksempel jobcentret havde deltaget i mødet.

Formand for Stressforeningen, Birgitte Larsen, får daglige henvendelser fra folk, der frygter sygefraværssamtalen og som søger gode råd til, hvordan de skal klare den.

– Det er grænseoverskridende at skulle sidde over for chefen, især hvis problemet er, at chefen er for dårlig eller arbejdsmiljøet er for dårligt. Mange føler en frygtelig flovhed over, at de ikke kunne klare mosten, siger Birgitte Larsen.

I Stressforeningen er erfaringen, at man som sygemeldt skal være varsom med at fortælle sandheden om det dårlige arbejdsmiljø, hvis man vil beholde jobbet.

– Vores erfaring er, at langt de fleste får fyresedlen, hvis de er ærlige, siger Birgitte Larsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Previous post Natteravne kører gratis i tog i hele landet
Next post Bombealarm på den tyske ambassade