Ung Rejs anmeldt: Opfordrer unge til druk

Rejsearrangøren Ung Rejs bliver nu meldt til Forbrugerombudsmanden for igen at opfordre til druk.

Rejsebureauet Ung Rejs meldes til Forbrugerombudsmanden for sin markedsføring. PR Foto.

En nøgen, ung fyr vågner op lænket til en smadret hotelværelsesseng med et par svømmefødder på. Mens rengøringskonen banker hårdt på døren, opdager han en ged ved siden af sig og et telefonnummer på armen.

Stemmen i reklamen siger: “Du glemmer aldrig din Ung Rejs-ferie, men du kommer nok ikke til at huske den hele.”

Selvom der ikke er en eneste dråbe alkohol i reklamen, så melder Alkoholpolitisk Landsråd nu Ung Rejs til Forbrugerombudsmanden.

– Nu er reklameindustrien gået over grænsen, siger generalsekretær Johan Damgaard Jensen.

– Reklamen lægger op til, at der er foregået en opførsel forud for det her klip, der må være ganske grænseoverskridende, fortsætter han.

Han mener, filmen klart overtræder Markedsføringslovens paragraf 8 stk. 2, der blandt andet siger, at reklamer ikke indirekte må opfordre unge til anvendelse af rusmidler eller anden hensynsløs adfærd.

Ung Rejs kan ikke se problemet.

– Fyren i den film har bare haft den vildeste nat i sit liv, siger direktør John Tobiesen.

– De eneste, der kan få øje på, at der er alkohol i den reklame, er afholdsbevægelsen og batistkirken, og hvem der nu ellers er medlem af Alkoholpolitisk Landsråd, mener han.

Samtidigt afviser han, at reklamen indirekte opfordrer unge til hensynløs adfærd ved at sige, at man ikke kan huske hele sin rejse.

– Jamen, for pokker – han vågner op i bar røv med en ged i sengen. Hvis det var mig, så ville jeg heller ikke kunne huske det hele, siger John Tobiesen.

Det er bestemt ikke første gang Ung Rejs er på kanten med reklamereglerne. Både i 2001, 2005 og 2007 er Ung Rejs blevet anmeldt til de daværende myndigheder.

Flere gange har Ung Rejs rettet ind, før man nåede til en afgørelse, og sagen fra 2007 er stadig ikke afgjort.

Hos Forbrugerombudsmanden vil man ikke kommentere den konkrete sag, men vil gerne fortælle, hvordan reglerne er:

– Der er en særlig bestemmelse, der forbyder at målrette børn og unge, hvor man opfordrer til alkoholindtag, siger jurist Birgitte Wested.

Du kan selv se hele reklamen her: http://www.youtube.com/watch?v=ZBmZN-d6tls

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Previous post Gør hvad chefen siger – uden spørgsmål
Next post 167.1000 ledige i december