Vinteren er nedtur for hver anden dansker

Mørke og kulde gør danskerne triste og trætte. Især kvinder og unge lider af vintertræthed, når de mørke måneder gør deres indtog.

Man jokker sig snotnæset gennem snedriver dag efter dag uden så meget som et solstrejf til at muntre lidt op på humøret. Lige til at gøre én deprimeret.

Næsten halvdelen af alle danskere har da også oplevet, at vinteren trækker tæppet væk under dem energi- og humørmæssigt.

Det viser en ny undersøgelse, som Wilke har foretaget for Nyhedsbureauet Newspaq.

Her svarer hele 65 procent, at de har mindre energi om vinteren. Og over 50 procent siger ja til, at de er i dårligere humør og sover mere om vinteren.

– Det er på grund af klimaet. Mørke, lavtryk og kulde er alt sammen med til at gøre os trætte og energiforladte, forklarer Jes Gerlach, der er depressionsekspert og tidligere formand for Psykiatrifonden.

Men bare fordi du er træt og energiforladt om vinteren, betyder det ikke, at du er direkte vinterdeprimeret.

– Vi plejer at sige, at omkring tre procent lider af decideret vinterdepression og cirka ti procent af vintertræthed, fortæller Jes Gerlach.

Det er overvejende kvinder, der er vintertrætte. Samlet føler syv ud af ti kvinder generelt, at de har mindre energi om vinteren. Tallet er seks ud af ti for mænd.

På samme vis er det de unge mellem 18 og 29 år, der har det værst, når vinteren rammer. Næsten otte ud af ti af de unge svarer således ‘ja’ til spørgsmålet, “Føler du generelt, at du har mindre energi om vinteren?”

– Vi ved faktisk ikke, hvorfor det er sådan. Det kan have med kultur og gøre, eller det kan være noget hormonelt, siger Jes Gerlach.

Om du er mand eller kvinde, ung eller gammel, kan en hjælp mod vintertrætheden være lysterapi. Du kan dog ikke blive kureret ved at sætte dig ned og kigge ind i skrivebordslampen. Der skal stærkere midler til.

– Lyset i en almindelig lampe er simpelthen ikke kraftigt nok. Det skal være såkaldt hvidt lys, der ligner solens lys, for at have nogen effekt, siger Jes Gerlach.

Udover at jage solens stråler, de falske eller de faktiske, er det vigtigste middel for at undgå vintertræthed at følge de basale sundhedsråd.

– Det er motion, en regelmæssig døgnrytme og at passe på med alkohol, der er vigtigt. Og så skal man jo undgå stress, siger Jes Gerlach.

Mange vil gerne af med vintertrætheden. Derfor er lysterapi som erstatning for naturligt sollys blevet en eftertragtet vare. Hos firmaet Lysterapi.dk kan man tydeligt mærke den stigende efterspørgsel på de falske solstrejf.

– Jeg kan ikke oplyse de præcise tal, men vi sælger rigtig mange, fortæller Michael von der Recke, der er indehaver af det tre år gamle firma.

Lysterapi virker, fordi vintertræthed til dels skyldes det såkaldte ‘mørkehormon’ – melatonin. Når mørket falder på om aftenen, stiger niveauet for mørkehormonet, og man bliver træt. Lige så snart lyset rammer en om morgenen, reduceres niveauet igen.

Men når det er vinter, og antallet af mørketimer stiger, gør mørkehormonet det samme. Derfor er det ikke underligt, at mange føler sig smådeprimerede om vinteren.

510 repræsentativt udvalgte personer har deltaget i undersøgelsen, som Wilke har lavet for Newspaq.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Previous post Kontanthjælpsmodtageres sygdom står i vejen for job
Next post Nye metoder forhindrer vægttab og undervægt hos ældre