Tyske biler mest driftssikre

Stor tysk undersøgelse afslører de hyppigste årsager til, at vejhjælpen rykker ud. Få bilen testet og find fejlene i tide, lyder rådet fra FDM.

Bilen har vinteren igennem været en trofast støtte i hverdagen, hvor den har startet selv på kolde morgener og i det hele taget været pålidelig. Alt synes med andre ord i den skønneste orden forud for sommerens kør-selv ferie. At det langt fra altid er tilfældet, viser tal fra FDMs søsterorganisation ADAC, der netop har lavet sin årlige Pannenstatistik over, hvilke biler i Tyskland der oftest bryder ned og skal have vejhjælp.

ADACs opgørelse viser, at tyske biler som BMW, Audi og Mercedes er de biler med suverænt færrest fejl, mens også Peugeot, der er populær blandt danskerne, i de mindre bilklasser klarer sig godt. Blandt de biler, ADACs vejhjælp i 2010 derimod oftest rykkede ud til og fandt flest fejl hos, finder man igen Chevrolet Matiz, Hyundai Getz, Fiats store Ducato, Honda Civic og Opel Vectra.

Statistikken baserer sig på tal for 4,25 millioner udrykninger hos ADACs vejhjælp i 2010 til nødstedte tyskere og gælder biler, der er op til seks år gamle. Af de nedbrud og fejl, ADAC sidste år rykkede ud til, skyldtes de 32,4 pct. fejl på enten bilens motorstyring eller i motoren, mens 53,7 pct. handlede om fejl på bilens elektronik eller batteri. Hele 913.445 gange måtte ADACs vejhjælp rykke ud og yde starthjælp, mens der i 143.215 tilfælde blevet ydet assistance efter fejl på enten dæk eller fælge.

– Selvom både det danske kørselsmønster og bilpark er forskellig fra den tyske, understreger ADACs statistik med alt tydelighed det, vi dagligt hører. Nemlig at en bil kan tage sig nok så godt ud, lige indtil man holder i rabatten med katastrofeblinket tændt og får motorhjelmen op. Så er det, at spøgelserne vælter ud. Det kommer bag på de fleste, at deres bil langtfra er så fejlfri, som de troede. Omvendt er det de færreste, der selv er i stand til at opdage fejl på bilen i tide, siger leder af FDMs tekniske rådgivning, Jørgen Jørgensen.

Tallene fra ADAC ligner de fejl, som FDM test og bilsyn ser på testcentrene. Her viser tal fra 5.709 vedligeholdelsestest, at der i gennemsnit blev fundet knap seks fejl pr. bil, når de først kom op på liften. Hver femte fejl (6737) blev fundet på bremserne, mens knap hver fjerde fejl (23 pct.) blev fundet på motoren. Den største fejlgruppe var imidlertid bilernes elektriske anlæg herunder lygter, som i alt tegnede sig for 32 pct. (10.674) af alle fejl. Andre 10 pct. knytter sig til dæk og hjulophæng. I alt 33.468 fejl blev der fundet på bilerne, som i gennemsnit var 11 år.

– ADACs seneste statistik viser ganske vist, hvilke typer fejl og nedbrud deres vejhjælp er rykket ud til, men tallene er langt hen ad vejen identiske med dem, vi finder ved vores test. Forskellen er bare, at vi finder fejlene i tide, så de kan blive repareret, inden de udvikler sig så meget, at man har brug for vejhjælp. Derfor er det en god idé at få bilen gennemgået, så den er klar, inden man skal med familien ud på de europæiske sommerveje, siger Jørgen Jørgensen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Previous post Fly styrtet ned ved Mariager Fjord
Next post Ministre ser på mulighed for tvangsbehandling af stof- og alkoholmisbrugere