Retningslinjer om brug af betalingskort ved fjernsalg ophæves

Forbrugerombudsmanden har i denne uge ophævet ”Retningslinjer vedrørende fjernsalg m.v. i betalingssystemer med betalingskort”. Retningslinjerne, der har været gældende siden 1996, er løbende blevet erstattet af nyere lovgivning på området.

Det er navnlig betalingstjenesteloven og de nordiske forbrugerombuds-mænds standpunkt for nethandel fra januar 2010, der nu regulerer de forhold, som tidligere har været omfattet af retningslinjerne.

I forhold til betalingstjenesteloven drejer det sig særligt om den mulighed en forbruger har for at få sine penge tilbage fra sin kortudsteder, hvis fx en vare eller tjenesteydelse ikke leveres fra web-butikken, hvorfra varen er bestilt, og betalingen er trukket på købers betalingskort. Der henvises til lovens § 74.

Betalingstjenesteloven regulerer dog som udgangspunkt ikke forholdet mellem en køber og en web-butik, herunder spørgsmålet om, hvornår web-butikken må kræve betalingen gennemført hos sin indløser. Her følger det i stedet af de nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt for nethandel fra januar 2010, at betaling som udgangspunkt ikke må kræves før varen sendes. Dette fremgår også af Nets´/PBS´ indløsningsaftaler med tilsluttede butikker.

En overtrædelse heraf vil være i strid med god markedsføringsskik.

Ophævelsen af retningslinjerne har været forelagt de organisationer, som i sin tid har været med ved udarbejdelsen: Finansrådet, Nets/PBS, Forbrugerrådet, Diners Club International, Dansk Erhverv, Dansk Kredit Råd og Dansk Postordreforening.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Previous post IKEA Danmark højner sikkerheden
Next post Forbrugerne usikre på E-numre