Svindleren er oftest finansmand

Den typiske svindler er en mand i et ledende finansjob. Han er mellem 36 og 45 år, og arbejder i finansafdelingen eller i en finansrelateret rolle. Han begår oftest svindel mod sin egen arbejdsgiver og har været ansat i virksomheden i mere end 10 år. Det viser en undersøgelse som revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG har lavet.

Svindel kan være svært at opdage. Men når en virksomhed bliver udsat for bedrageri er det oftest en mand der er ansat i en finansrelateret rolle og er mellem 36 og 45 år. Det viser en undersøgelse foretaget af KPMG.

– Det billede af den typiske bedrager, som den globale undersøgelse tegner, afspejler meget fint det billede vi ser i de danske virksomheder, hvor KPMG Forensic involveres i afdækning af det passerede. Der er desværre typisk tale om medarbejdere med flere års anciennitet, og som er betroet i deres stilling, og misbruger den tillid de er blevet vist, siger partner i KPMG, Torben Lange.

Han peger dog på, at virksomhederne i virkeligheden kan gøre meget mere for at opdage eventuel svindel, og ofte overser de signaler der trods alt er.

– Det er foruroligende, at undersøgelsen viser en stigning i antallet af sager, hvor der var forudgående advarselssignaler, som virksomheden ikke reagerede på. Jeg er bange for, at det bunder i en godtroende misforståelse om, at besvigelser rammer ’naboen’ – ikke os. Der mangler en reel erkendelse af, at alle virksomheder er udsat for risiko for besvigelser, og at næppe nogen går gennem deres livshistorie uden på et eller andet tidspunkt at have været udsat, siger han.

Undersøgelsen viser således, at det i 74 pct. af de undersøgte sager er virksomhedens interne kontrolsystemer, der svigter. Og med de nedskæringer der har været under finanskrisen, tyder meget på, at virksomhederne har skåret for meget ind til benet.

– Det kan godt give anledning til bekymring for hvad vi går i møde med tanke på, at mange virksomheder som konsekvens af finanskrisen, har skåret ned i de administrative funktioner, herunder på ressourcer til controlling og intern revision, siger Torben Lange.

Han vurderer endvidere, at mange ansatte måske er mere presset privatøkonomisk end de har været længe, og i flere tilfælde ikke kan opretholde tidligere tiders høje – og stigende – forbrug, og vil derfor være mere motiverede end tidligere til at bedrage deres arbejdsgiver.

– Og det kan blot være toppen af isbjerget, vi hidtil har set. Så med tanke på, at den typiske besvigelse ifølge undersøgelsen er 3-4 år undervejs før den bliver opdaget, kan jeg godt frygte, at vi endnu ikke for alvor har set konsekvenserne af finanskrisen. Virksomheder bør afdække og gøre sig risici bevidst, og være opmærksomme og reagere på de advarselssignaler, som undersøgelsen peger på som typiske, siger han.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Previous post Bilforhandler dømt for utilstrækkelige oplysninger om lån
Next post Kan din bil få hjælp på ferien?