Mange serviceaftaler ikke gode nok

Langt fra alle serviceaftaler tåler et kritisk eftersyn. FDM efterlyser bedre vilkår for forbrugerne og introducerer nu en standardaftale for service- og reparationsaftaler.

Ugennemskuelige og med for mange faldgruber. Sådan lyder FDMs overordnede vurdering efter at have gennemgået 11 service- og reparationsaftaler, som danske bilimportører og -forhandlere udbyder.

Det er FDMs medlemsmagasin Motor, der i sit februarnummer har set nærmere på de populære service- og reparationsaftaler, som for et fast månedligt beløb angiveligt sikrer bilejeren mod uforudsete udgifter i en årrække.

– En serviceaftale kan være et godt supplement til bilens garanti og giver den tryghed i forhold til store og uforudsete værkstedsregninger, som mange efterspørger. Men som FDMs gennemgang viser, skal man huske at læse det med småt, for der er stor forskel på hvilke reparationer, aftalerne dækker, og man risikerer derfor at betale for meget, siger advokat i FDM, Lennart Fogh.

Et af de overordnede problemer med aftalerne er ifølge FDM, at de ikke automatisk inkluderer et afsluttende serviceeftersyn. Derudover risikerer man i flere af de kontrakter, FDM har gennemgået, at blive smidt ud ved uenigheder eller for mange dyre reparationer. Flere af aftalerne kan heller ikke overdrages ved ejerskifte, ligesom enkelte aftaler har undtagelser, når det gælder reparationer, hvor en lang række komponenter ikke er omfattet.

– Fælles for de aftaler, FDM har set på er, at de er vanskelige at gennemskue, og som forbruger kan det være svært at se, hvad der er omfattet, og hvad der er undtaget fra dækningen. Da FDM gerne vil medvirke til at øge gennemskueligheden og sikre rimelige vilkår for forbrugeren, vil vi derfor introducere en FDM-godkendt service- og reparationsaftale, siger Lennart Fogh.

Aftalen skal sikre fair vilkår for både forbruger og værksted og sikre, at alle nødvendige ydelser er omfattet af aftalen. Den nye FDM-aftale vil blive tilbudt alle importører og værksteder, som ud fra den så kan fastsætte deres pris på den enkelte bilmodel.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Previous post Danmark i finalen
Next post Færre boligejere i betalingsproblemer