Sådan får du pengene igen ved flykonkurs

For blot 20 kr. kan du sikre dig, at du får dine penge igen, hvis flyselskabet går konkurs inden rejsen. Tilbyder flyselskabet ikke denne forsikring, er der heldigvis en række andre muligheder.
Forsikringsoplysningen får fortsat henvendelser om konkursforsikring og mulighederne for erstatning i kølvandet på flyselskabet Spanairs konkurs.

Du har en række muligheder for at få pengene igen, hvis du har købt en billet hos et flyselskab, der går konkurs.

Konkursforsikring
Siden 1. januar 2010 har du haft mulighed for at købe en konkursdækning ifm. din flyrejse. Fra denne dato blev det lovpligtigt for flyselskaber, der er etableret i Danmark, at tilbyde en særlig konkursdækning.

Forsikringen koster 20 kr. og sikrer, at du får dine penge igen via Rejsegarantifonden i tilfælde af konkurs.

Desværre er der fortsat en del flyselskaber, der ikke tilbyder denne konkursforsikring. Det gælder fx det nu konkursramte Spanair.

Uden konkursforsikring kan der dog fortsat være hjælp at hente:

Flyrejse købt på kredit- eller betalingskort
Har du købt din billet på flyselskabets hjemmeside, og har du betalt med et internationalt kort som Visa, MasterCard, Eurocard eller lignende, kan du gøre indsigelse til kortudstederen, oftest din bank, som derefter skal søge erstatning for dig.

Har du betalt med Visa/Dankort, gælder denne mulighed, hvis det er Visa-delen af kortet, der har været i brug. Det er tilfældet, hvis flyselskabets hjemmeside er udenlandsk.

Er betalingen sket med Dankort, kan du ikke gå via din bank, men du må i stedet gøre dit krav gældende i konkursboet. I tilfælde af tvister kan du klage til Pengeinstitutankenævnet, hvis kortudsteder er en bank, og til Forbrugerklagenævnet, når kortudsteder ikke er en bank.

Flyrejser købt gennem rejseudbyder
Har du købt en flybillet hos et dansk rejsebureau eller rejseudbyder på nettet, skal udbyderen sørge for at ombooke dig. Er du af sted på rejse under konkursen, skal udbyderen få dig hjem, eller betale pengene tilbage, hvis det ikke er muligt at ombooke dig til en tilfredsstillende afgang. Nægter rejseudbyderen, kan du klage til Forbrugerklagenævnet.

Pakkerejser
Hvis du har købt en pakkerejse hos en dansk rejseudbyder, skal rejseudbyderen sørge for en flybillet med et andet selskab eller betale dig pengene tilbage for hele pakkerejsen. Afbrydes din ferie før tid pga. konkursen, kan du få udbetalt en rimelig godtgørelse. Du skal desuden hjælpes hjem af rejsearrangøren. Hvis du oplever problemer, kan du klage til pakkerejseankenævnet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Previous post Grease sælger som varmt brød
Next post Falske 1000 krone-sedler i omløb