Reglerne for markedsføring af priser bliver overholdt – for det meste

Det er et overvejende positivt billede af butikkernes markedsføring med bl.a. før- og nu-priser, der tegner sig efter en prisundersøgelse, som Forbrugerombudsmanden har foretaget. To kæder og tre butikker har dog fået en politianmeldelse for at vildlede med besparelser.

En stikprøvekontrol af markedsføring med normalpriser / tilbudspriser, besparelsesudsagn mv. er nu ved sit foreløbige slutpunkt. Godt 5.500 stikprøver på såkaldte ”non-food-varer” blev i efteråret 2010 gennemført i otte detailkæder i fire større byer i Danmark.

Der blev i butikker og tilbudsaviser tjekket for brug af prissammenligninger og udsagn som ”før / nu”, ”normalpris / tilbudspris”, ”spar x %”, ”spar x kr.” og andre udtryk, hvor den erhvervsdrivende direkte eller indirekte angiver sin egen tidligere pris.

Det er alt sammen former for reklamering med priser, der er beskrevet i Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring – og Forbrugerombudsmanden er tilfreds med resultatet. Det ser nemlig ud til, at retningslinjerne generelt virker, og at markedsføringslovens forbud mod vildledning i de fleste tilfælde bliver overholdt.

– Det er positivt, at landets store butikker lader til at have taget de klare regler for annoncering med før- og nu-priser til sig – og overholder dem. Formålet med retningslinjerne er især at beskytte forbrugerne mod vildledning og sikre de erhvervsdrivende fair og ensartede konkurrencevilkår, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Forbrugerombudsmanden har dog fundet, at forbuddet mod vildledning i nogle få tilfælde er blevet overtrådt.

Kvickly, Bilka, to Expert-butikker og én Punkt 1-butik har hver fået en politianmeldelse. For Kvickly og Bilkas vedkommende har der været brugt vildledende besparelsesudsagn i deres landsdækkende tilbudsaviser. Expert og Punkt 1 tegner sig for overtrædelser i lokale butikker.

I alt er 15 forhold blevet anmeldt til politiet og afventer politiets nærmere efterforskning. Overtrædelserne kan straffes med bøde.

Derudover har Forbrugerombudsmanden indskærpet reglerne om vildledning og prismarkedsføring over for én butik.

Fokus på prismarkedsføring – hvad siger reglerne?
Undersøgelsen er gennemført som opfølgning på Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring, der trådte i kraft den 1. marts 2010.

Ifølge retningslinjerne for prismarkedsføring skal en normalpris (førpris) som udgangspunkt være gældende i mindst seks uger, før varerne må sælges med besparelsesbudskaber. Og tilbudsprisen vil efter to uger som udgangspunkt blive anset for ny normalpris, således at der ikke længere lovligt kan reklameres med besparelser set i forhold til den oprindelige pris. Hvis reglerne ikke følges, kan der ud fra en konkret vurdering være tale om en overtrædelse af vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 3.

Retningslinjerne er forhandlet og vedtaget med både forbruger- og erhvervsorganisationer rundt om bordet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Previous post Putin erklærer sig som vinder
Next post Falck overtager 50 ambulancer i Skåne