Nu skal bildækket mærkes

Ny mærkeordning skal hjælpe forbrugerne til at vælge det rigtige og mest miljøvenlige bildæk. Et godt supplement til dæktest, mener FDM.

Er det et godt vejgreb, lavt støjniveau eller bedre brændstoføkonomi, der tæller mest, når bilen skal have nye dæk? Hvor det tidligere kunne være svært at finde det helt rigtige dæk, kommer en ny mærkeordning nu forbrugerne til hjælp.

Ifølge nye EU-regler skal alle dæk senest til november være forsynet med oplysninger om deres brændstofforbrug (rullemodstand), støjniveau og egenskaber i vådt føre. Reelt er mærkningen dog allerede ved at være indført hos de fleste dækproducenter.

– Det kan være svært i situationen at sammenligne og finde de rigtige dæk til ens bil med netop den egenskab, man søger. Derfor hilser FDM det nye mærke velkommen. Det er nemt at forstå og vil derfor ikke bare være en god støtte for forbrugerne, men er også med til at vise, at der faktisk er forskel på dæk, siger FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen om den nye mærkeordning.

Det nye mærke vil være velkendt af de fleste og ligner den mærkeordning, der allerede findes på blandt andet elektronik og hårde hvidevarer, og som tydeligt indikerer, hvor på skalaen det enkelte produkt ligger.

På skalaen for dækkets egenskaber i vådt føre svarer hvert trin eksempelvis til en øget bremselængde på op til seks meter, når der bremses ned fra 80 km/t. Forskellen på bremselængde mellem kategori A og F er mere end 18 meter.

– Selvom det nye mærke vil være en hjælp for forbrugerne, viser det dog stadig kun et lille billede på den forskel, der er mellem gode og dårlige dæk. Derfor råder FDM bilejerne til fortsat at læse de mere avancerede dæktest, som FDM laver to gange årligt i samarbejde med de øvrige europæiske bilklubber, siger Søren W. Rasmussen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Previous post Øget behov for specialiserede sociale ydelser
Next post Hovedstaden spiller en vigtig rolle for vækst i Danmark