Slagtilbud er næsten altid til stede

En stikprøvekontrol foretaget af Forbrugerombudsmanden viste, at forbrugerne i de undersøgte tilfælde kun sjældent gik forgæves efter forretningskæders særlig gode tilbud i ugeaviser, o.l. Varerne var nemlig som regel altid til stede.En enkelt forretningskæde har dog fået indskærpet reglerne.

Forbrugerombudsmanden gennemførte i efteråret 2011 en stikprøvekontrol af tilstedeværelsen i butikkerne af såkaldte slagtilbud fra fire forretningskæders ugentlige tilbudsaviser. Hvis varerene ikke var til stede i forretningen, blev det undersøgt, om der var taget et tydeligt forbehold. I alt blev der foretaget undersøgelser i 384 tilfælde, som dækkede et bredt varesortiment.

Reglerne om markedsføring af slagtilbud fremgår af Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring. Reglerne går ud på, at hvis forretningen ikke kan være sikker på, at varerne er til stede i et relevant omfang ved tilbuddets begyndelse, skal man tage et klart og tydeligt forbehold.

Forbrugerombudsmanden er tilfreds med resultatet. Det ser nemlig ud til, at retningslinjerne generelt virker, og at varerne er til stede i langt de fleste tilfælde. De få tilfælde, hvor varerne ikke var på hylderne, var der enten en god og gyldig grund, eller også var der taget et tydeligt forbehold.

– Det er positivt, at landets store butikskæder har taget reglerne for annoncering med slagtilbud til sig – og ifølge stikprøvekontrollen tilsyneladende overholder dem. Formålet med retningslinjerne er især at beskytte forbrugerne mod at blive vildledt og gå forgæves efter særlig gode tilbud, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Undersøgelsen har dog givet Forbrugerombudsmanden anledning til at indskærpe over for en enkelt kæde, at hvis de varer, man markedsfører i sine landsdækkende tilbudsaviser, ikke kan være til stede i alle butikker, skal der tydeligt gøres opmærksom herpå. Et generelt forbehold for trykfejl, udsolgte varer mv. på bagsiden af avisen opfylder således ikke reglerne i markedsføringsloven.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Previous post Anonymous angriber svenske hjemmesider
Next post Dansk fastfood portal køber spansk konkurrent